Visit the LIAF Archive Website

Tomoko Sauvage

Tomoko Sauvage, japansk musiker og kunstner som har vært aktiv siden midten av 2000-tallet, undersøker de skulpturelle egenskapene ved lyd og improvisasjon i relasjon til omgivelsene. Primært kjent for en musikalsk/visuell forskning om «naturlige synthesizere» hun selv har funnet opp, satt sammen av ulike væsker, skåler, keramikk, lys og undervannslyd, er Sauvages fremgangsmåte knyttet til spørsmål rundt alkymi, meditasjon og balansen mellom farer og mestring. Sauvage ble født i Yokohama, Japan, men flyttet til Paris i 2003 etter å ha studert jazzpiano i New York. Gjennom lytting til Alice Coltrane og Terry Riley ble hun interessert i indisk musikk og studerte improvisasjon av hindustansk musikk. I 2006 overvar hun en konsert med Aanayampatti Ganesan, en virtuos utøver av Jalatharangam – et tradisjonelt musikkinstrument med vannfylte porselensboller. Fascinert av det enkle i dets anretning og lydbilde begynte Sauvage å spille på porselensskåler med spisepinner i kjøkkenet sitt.
Ikke lenge etter ledet trangen hennes etter å senke seg i vann til ideen om å bruke en undervannsmikrofon og førte til at hun skapte et elektro-akvatisk instrument.

Clepsydra, 2017
I over ti år har Tomoko Sauvage brukt hydrofoner til å undersøke vannets og keramikkens soniske egenskaper i forskjellige tilstander, kombinert med elektronikk. I Clepsydra (vannklokka) hører vi tilfeldig perkusjon fra opphengte isklosser som smelter og drypper ned i stemte vannskåler.

Tomoko Sauvage lydverk var en del av ( ) – rommet.